Pædagogiske overvejelser

Min pædagogik udspringer af det udviklingsstøttende samspil og Marte Meo metodens samspilsprincipper, der netop støtter selvregulering og selvværd, samt grundlæggende sociale kompetencer. Det er en metode der har fokus på at skabe en positiv kontakt og relation barn og voksen imellem. Det vi voksne siger og det vi gør i relation til barnet, har betydning for hvordan barnet reagerer.

Jeg er optaget af det der sker i krop og nervesystem. Der er stor forskel på hvordan det enkelte barn reagerer på de påvirkninger og situationer barnet møder. Nogle børn reagerer uhensigtsmæssigt i situationer, som andre børn reagerer hensigtsmæssige i.

Nervesystemet behandler tanker, følelser, adfærd og bevægelser, samt alle indtryk som vi får udefra og fra kroppen selv. Påvirkninger går fra hjerne til krop og omvendt, med efterfølgende udskillelse af mange forskellige hormoner. Hormonerne i kroppen påvirker hvordan vi reagerer i forskellige situationer. Tolerancen for hvornår og hvordan vi reagerer på forskellige stimuli, er forskelligt fra menneske til menneske. Børn med et stresset nervesystem har en lav tolerance og kan reagere voldsomt på noget, der kan være uforstående for andre.

Det er tankevækkende at hesten i pædagogiske terapiforløb påvirker barnets nervesystem og dermed facilitere udskilles af hormoner, der giver barnet en følelse af velvære og lykke. Disse hormoner giver barnet de bedste forudsætninger for tryghed og overskud til at indgå i samspil med andre. Hvilket ændrer barnets tolerance i en positiv retning. Det er en af grundende til at jeg anvender heste i pædagogiske terapiforløb, da hesten kan noget særligt og gør noget godt for børns krop og nervesystem, på en effektiv måde.

I samarbejdet og kommunikationen mellem barn og hest, er jeg inspireret af SMIL Horsemanship metoden (horsemama.dk) Et koncept, hvor børn øver sig i at sætte sig i hestens sted og lærer at forstå hestens måde at kommunikere på.